Fakty i mity o żywności cz.1

   

   Jest wiele teorii na temat żywności, zatem często zdarza się, że nie wiemy, co jest prawdą, a co zwykłym wymysłem. W Internecie i w gazetach można spotkać wiele wiadomości o tym, co jest rzekomo zdrowe, a czego należy unikać. Jednak bądźcie czujni, ponieważ może to być zwykły chwyt marketingowy lub niewiedza piszącego! W tym artykule obalę 10 najczęstszych mitów na temat żywności i nie tylko. Zapraszam do lektury.

Mit nr 1

Jajka są niezdrowe.

Fakt:

To prawda, że żółtka jaj zawierają CHOLESTEROL, ale zjedzenie kilku jajek nie wpływa znacząco na jego poziom we krwi. Dzieje się tak, ponieważ im więcej zjesz cholesterolu, tym organizm mniej go wytwarza. Dodatkowo jajka zawierają PEŁNOWARTOŚCIOWE BIAŁKO, CHOLINĘ, LUTEINĘ, MAGNEZ i POTAS oraz WITAMINY A, B i D więc warto po nie sięgać.

 

Mit nr 2

Ciemne pieczywo jest zdrowsze niż białe.

Fakt:

Nie dajcie się zwieść! Często ciemne pieczywo jest wypiekane z MĄKI PSZENNEJ, tak samo jak pieczywo białe. Natomiast kolor swój zawdzięcza dodatkowi KARMELU. Najzdrowsze jest pieczywo z MĄKI ŻYTNIEJ i RAZOWEJ, ponieważ zawiera WITAMINY Z GRUPY B oraz SKŁADNIKI MINERALNE i BŁONNIK. Pamiętajcie, by czytać etykiety!

 

Mit nr 3

Witamina C uchroni Cię przed przeziębieniem.

Fakt:

 To prawda, że nasz organizm korzysta z WITAMINY C podczas zwalczania infekcji, ale nie ma żadnych dowodów na to, by jej regularne zażywanie zapobiegało przeziębieniu. Może pomóc tylko wówczas, gdy cierpimy na niedobór tej witaminy, jednak takie sytuacje występują bardzo rzadko.  Warto jednak sięgać po produkty bogate w witaminę C, np. owoce cytrusowe, ponieważ POPRAWIAJĄ PRACĘ UKŁADU KRĄŻENIA i ZAPOBIEGAJĄ PROCESOM STARZENIA SIĘ.

 

Mit nr 4

Kwasy omega-6 są niezdrowe, natomiast kwasy omega-3 są zdrowe dla naszego

organizmu.

Fakt:

Oba te kwasy są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Trzeba je jednak spożywać w ODPOWIEDNICH PROPORCJACH. Kwasy omega-6 do omega-3 powinny występować w stosunku od 2:1 do 6:1. Problemem jest to, że przetworzona żywność ma za dużo tych pierwszych kwasów. Często stosunek ten dochodzi do 16:1. Powoduje to trwające latami LEKKIE STANY ZAPALNE, które wyniszczają organizm i prowadzą do SZYBSZEGO STARZENIA SIĘ i wielu chorób, w tym CHORÓB UKŁADU KRĄZENIA I NOWOTWORÓW. Ważne by zachować odpowiednie proporcje. Można uzupełnić braki omega-3 stosując suplementy tych kwasów lub spożywać  więcej produktów bogatych w te kwasy tj. tłuste ryby morskie, skorupiaki, migdały, olej lniany i rzepakowy.

 

Mit nr 5

Ostre pokarmy powodują wrzody.

Fakt:

Pikantne potrawy mogą pogarszać problemy z żołądkiem, ale nie powodują wrzodów. Za chorobę wrzodową odpowiadają głównie INFEKCJE BAKTERYJNE. Innymi czynnikami sprzyjającymi wrzodom żołądka i dwunastnicy są CZYNNIKI GENETYCZNE, PALENIE PAPIEROSÓW i przyjmowanie NIESTEROIDOWYCH LEKÓW PRZECIWZAPALNYCH.  Nie ograniczaj więc pikantnych potraw jeśli je uwielbiasz. Chyba, że cierpisz już na wrzody i nie chcesz by dolegliwości się nasiliły.

 

Mit nr 6

Przy utracie wagi liczą się tylko kalorie.

Fakt:

To prawda, że KALORIE mają znaczenie PRZY ODCHUDZANIU, ale nie są one jedynym czynnikiem. Najnowsze badania pokazują, że utrata,  jak i przyrost masy ciała są o wiele bardziej skomplikowanym procesem , w którym nie liczą się tylko kalorie. Inne czynniki, które również są ważne, to POZIOM AKTYWNOŚCI FIZYCZNEJ, ZABURZENIA RÓWNOWAGI HORMONALNEJ oraz ALERGIE POKARMOWE.

 

Mit 7

Wybieraj zawsze niskotłuszczowe lub beztłuszczowe produkty.

Fakt:

OBNIŻENIE ILOŚCI TŁUSZCZU zazwyczaj jest powiązane z OBNIŻENIEM KALORYCZNOŚCI PRODUKTU, ale często taka żywność ma wyższą zawartość CUKRU! Tłuszcz daje smak produktom więc jeśli jest go mniej producenci zastępują go CUKREM! A ten z kolei ZWIĘKSZA POZIOM GLUKOZY WE KRWI, co przyczynia się do GROMADZENIA SIĘ TŁUSZCZU i rozwinięcia NIEKTÓRYCH RODZAJÓW NOWOTWORÓW oraz CHORÓB SERCA.

 

Mit 8

Surowe warzywa są zawsze zdrowsze niż te gotowane.

Fakt:

Według amerykańskich naukowców niektóre WARZYWA mogą mieć wyższy poziom niektórych WITAMIN i SKŁADNIKÓW ODŻYWCZYCH w stanie surowym, natomiast inne mają wyższy poziom PRZECIWUTLENIACZY po ugotowaniu. Na przykład GOTOWANIE MARCHEWKI zwiększa poziom BETA-KAROTENU. Jeśli chcesz zachować składniki odżywcze podczas gotowania używaj MIKROFALÓWKI lub gotuj NA PARZE.

 

Mit 9

Alkohol pomoże ci spać lepiej.

Fakt:

Alkohol działa USPOKAJAJĄCO więc może pomóc Ci ZASNĄĆ SZYBCIEJ i spać głęboko, jednak tylko 1-2 godziny, ponieważ zakłóci on drugą, a zarazem najważniejszą fazę snu. Po jego spożyciu możesz BUDZIĆ SIĘ w nocy i mieć TRUDNOŚCI Z ZAŚNIĘCIEM.  Prowadzi to do uczucia ZMĘCZENIA i SENNOŚCI na następny dzień.

 

Mit 10

Możesz spalić więcej kalorii niż spożywasz jedząc niektóre produkty.

Fakt:

Mit o UJEMNYCH KALORIACH jest znany od dawna. Jeśli byłaby to prawda to moglibyśmy chudnąć dzięki UJEMNEMU BILANSOWI ENERGETYCZNEMU, który dostarczą nam m.in. seler, sałata czy jabłka. Jednak nie ma żadnych dowodów naukowych, że istnieje żywność, dzięki której SPALIMY WIĘCEJ ENERGII NIŻ DOSTARCZYMY organizmowi. Należy jednak pamiętać, że niskokaloryczne owoce i warzywa są również źródłem BŁONNIKA, który wypełnia żołądek dzięki czemu jesteśmy syci i rzadziej podjadamy, co sprawia, że dostarczamy mniej kalorii.

Następnym razem, gdy nie jesteście czegoś pewni znajdźcie wiarygodne źródło wiedzy, potwierdzone badaniami.

Author:

Chcesz poznać sposób na zdrowie, lepsze samopoczucie i piękną sylwetkę bez katowania się niskokalorycznymi dietami, a dodatkowo zwiedzić z Nami świat? Zapraszam!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *