Nasiona chia – zdrowie ukryte w małych ziarenkach

   Czy próbowałeś już tych malutkich nasionek? A czy wiesz ile zdrowia z nich płynie? Są to ziarenka owoców szałwii hiszpańskiej (salvia hispanica). Roślina ta pochodzi z Meksyku i Gwatemali. Ma nieduże fioletowe lub białe kwiaty, a jej owoce zawierają te pełne wartości odżywczych nasionka. Już Aztekowie docenili je w swojej kuchni.  Uważali, że poprawiają one kondycję fizyczną jak i psychiczną. My możemy dodać je do wszystkiego (jogurtu, smoothie, sałatek, zup, omletów, kasz, musli). Wyróżniają się one tym, że zawierają więcej kwasów omega-3 niż hodowlany łosoś atlantycki (8 razy więcej) oraz więcej wapnia niż mleko (6 razy więcej). A także więcej żelaza niż szpinak (3 razy więcej)! I co powiedziałby na to Popeye? Może zamiast szpinaku jadłby nasiona chia? Dodatkowo są bogate w białko wysokiej jakości (zawierają 91 aminokwasów ze 100). Te małe nasionka są również idealnym źródłem błonnika (100g nasion zawiera aż 34,4g błonnika), dzięki czemu pomagają w walce z nadwagą i regulują trawienie. Pęcznieją one w żołądku dając uczucie sytości, co obniża chęć na podjadanie między posiłkami i pomaga utrzymać figurę. Przeciwdziałają one zaparciom, a także zmniejszają ryzyko rozwoju raka jelita grubego. Dodatkowo obniżają poziom złego cholesterolu i trójglicerydów, dzięki czemu chronią nas przed miażdżycą oraz cukrzycą typu 2. Nasiona chia zmniejszają również ryzyko rozwoju nowotworów za sprawą kwasu ALA (alfa-linolenowy), cynku oraz przeciwutleniaczy, takich jak kwas chlorogenowy oraz kawowy. Natomiast kwasy omega-3 oraz magnez poprawiają pamięć i koncentracje oraz obniżają stres i koją nerwy. Jeśli więc masz przed sobą ważny egzamin sięgnij po nasiona chia. Kwasy omega-3 oraz omega-6 wpływają również pozytywnie na wzrok i zapobiegają rozwojowi zwyrodnienia plamki żółtej. Nasiona szałwi hiszpańskiej zawierają aż 16,54g białka w 100g, co sprawia, że są idealne dla wegetarian. Są również dobrym źródłem wapnia, które wzmacnia kości, a także potasu obniżającego ciśnienie tętnicze krwi. Dodatkowo wapń, cynk i żelazo wpływają na lepszą kondycje włosów i paznokci. Natomiast dzięki zawartej w nasionkach leptynie mamy więcej energii oraz lepszą przemianę materii.

   Jeśli więc często masz ochotę na przekąski mimo, że jadłeś przed chwilą, chcesz zrzucić parę kilo, a do tego nie masz energii, to nasiona chia są idealne dla Ciebie. Dodatkowo ukoją twoje nerwy w stresujących sytuacjach, obniżą ciśnienie krwi i uchronią przed wieloma chorobami. 1-2 łyżeczki dziennie, a efekty gwarantowane!

Author:

Chcesz poznać sposób na zdrowie, lepsze samopoczucie i piękną sylwetkę bez katowania się niskokalorycznymi dietami, a dodatkowo zwiedzić z Nami świat? Zapraszam!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *