Bez wody nie ma życia – czyli prawda na temat wody 🌊🌊

 

    Ponad połowa objętości Twojego ciała składa się z wody. Wagowo, aż dwie trzecie to ten cenny składnik, więc jeśli ważysz 80 kilogramów, to około 52 kilogramy Twojej wagi stanowi woda! Dzieci składają się w 75% z wody, natomiast noworodki aż w 80%. Zaskoczony?

     Obok powietrza, jest to jedna z najważniejszych substancji, która jest potrzebna do życia. Bez jedzenia możesz przeżyć miesiąc. Bez wody maksymalnie 8 dni!

    A gdzie ta woda się dokładnie znajduje? Głównie we krwi (98%) oraz w mózgu i sercu (około 73%). Twoje mięśnie też są spragnione. Zawierają około 70% wody. Skóra natomiast składa się w 64% z wody. O dziwo, w kościach też występuje jej sporo, wynosi ona ponad 30% ich objętości.

    Jeśli już wiecie ile jest wody w Waszym organizmie to czas dowiedzieć się czemu jest ona tak niezbędna do życia.

Rola wody w organizmie:

  • Jest głównym składnikiem komórek oraz stanowi środowisko reakcji biochemicznych.
  • Reguluje temperaturę ciała. Pomaga utrzymać bezpieczny zakres temperatur, np., gdy jest Ci za gorąco to się pocisz.
  • Odgrywa istotną rolę w trawieniu, pomagając przekształcić żywność w energię i składniki odżywcze.
  • Jest wykorzystywana do wytwarzania substancji chemicznych w mózgu, tj. neuroprzekaźniki i hormony.
  • Transportuje mikro- i makroelementy w krwiobiegu do komórek.
  • Zwilża błonę śluzową, gałki oczne i stawy oraz chroni narządy, nerwy i kości.
  • Transportuje tlen do komórek.
  • Usuwa szkodliwe produkty przemiany materii.
  • Chroni rozwijający się płód jako część płynu owodniowego.

Wiele czynników wpływa na to ile wody potrzebuje nasz organizm. Są to:

  • Wiek
  • Masa ciała
  • Płeć
  • Poziom aktywności fizycznej
  • Temperatura otoczenia
  • Pocenie się
  • Stan zdrowotny organizmu

    Ogólnie mężczyzna potrzebuje około 3 litrów wody dziennie, natomiast kobieta około 2,2 litry. Jeśli jesteś aktywny fizycznie i dużo się pocisz będziesz potrzebował więcej wody niż ktoś, kto ma siedzący tryb życia. Pamiętaj by uzupełniać braki wody na bieżąco. Pij wodę przed ćwiczeniami, w trakcie oraz po ćwiczeniach, by nie doprowadzić do odwodnienia organizmu. Zaleca się wypić 500 ml wody 2 godziny przed treningiem. Również jeśli przebywasz w gorącym klimacie lub męczy Cię biegunka czy wymioty musisz dostarczyć więcej wody.

    A jakie są objawy niedostatecznej podaży wody? Odwodnienie może wpływać na Nasz nastrój. Objawia się ono zmęczeniem, rozdrażnieniem, uczuciem głodu i skurczami mięśni. Na szczęście z łagodnym odwodnieniem nie ma problemu. Wystarczy tylko napić się wody, by uzupełnić płyny. Jednakże ciężkie odwodnienie może już wymagać interwencji medycznej. Odwodnienie może prowadzić do astmy, podwyższonego ciśnienia krwi, wrzodów, problemów ze stawami oraz podwyższonego poziomu cholesterolu we krwi. Nie musisz jednak pić 12 szklanek wody dziennie, ponieważ woda zawarta jest w każdym pożywieniu. Warzywa i owoce posiadają około 75-95% wody, ryby około 80%, a mięso 50 do 75%. Oczywiście, najlepszym źródłem wody jest woda źródlana więc pamiętaj, by pić ją często. Dostarczenie 6  do 8 szklanek dziennie pozwoli Ci się odpowiednio nawodnić.

    Ważne jest również, by nie przesadzić z wodą, choć to się rzadko zdarza. Hiponatremia występuje m.in. wtedy, gdy pijemy więcej wody niż jesteśmy w stanie wydalić. Polega ona  na niedoborze sodu we krwi. Na zatrucie wodne narażeni są głównie maratończycy, gdy nieumiejętnie chcą uzupełnić niedobór wody w krótkim czasie. Woda rozcieńcza elektrolity tak bardzo, że tworzą się obrzęki. Innymi objawami są nudności, dezorientacja, osłabienie, bóle głowy. Ostra hiponatremia może powodować obrzęk mózgu, śpiączkę, a nawet śmierć.

    Pamiętaj o odpowiednim nawodnieniu organizmu. Pij wodę zanim pojawi się pragnienie, regularnie i małymi łykami. Na wypicie szklanki przeznaczaj minimum minutę i nie przekraczaj 4 litrów wody dziennie!

 

Author:

Chcesz poznać sposób na zdrowie, lepsze samopoczucie i piękną sylwetkę bez katowania się niskokalorycznymi dietami, a dodatkowo zwiedzić z Nami świat? Zapraszam!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *